Jak może wyglądać przystanek przesiadkowy?

Podczas naszych poszukiwań dobrych rozwiązań w projektowaniu miejskiej przestrzeni zawitaliśmy także do Warszawy. Sprawdziliśmy jak działa przystanek “Metro Ratusz-Arsenał”.Na przystanku można się przesiadać pomiędzy 8 liniami tramwajowymi, 6 liniami autobusowymi i linią metra. Skupienie tylu kierunków podróży na przystanku zlokalizowanym w ścisłym centrum miasta wymusza dobrą organizację ruchu i przesiadek. Czy tak jest rzeczywiście? Czy przesiadki w tym miejscu są wygodne?

 

To co nam się od razu rzuca w oczy to bardzo duże zadaszenie na przystanku. Widać od razu, że jest to miejsce przystosowane do oczekiwania na przyjazd pojazdu przez duże grupy osób. Czy Waszym zdaniem analogiczne rozwiązanie było by zasadne w naszym mieście, np. na rondzie Jagiellonów?


Pamiętajmy, że piesi to bardzo zróżnicowana grupa – osoby młode i zdrowe, ale także np. osoby starsze, chore, niepełnosprawne. O nich także pomyślano na tym przystanku. Wyświetlacze pokazują, który kurs jest realizowany przez pojazd niskopodłogowy! Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy wnioskowało o zamieszczanie tej samej informacji na wyświetlaczach w naszym mieście, jednak u nas póki co “nie da się”. Nie wiemy jak to skomentować.


 

Kolejnym udogodnieniem dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się są windy. Tego także brakuje na bydgoskim rondzie Jagiellonów – w efekcie przystanki tramwajowe na rondzie Jagiellonów są całkowicie niedostępne dla części pasażerów.


 

Na przystanku zastosowano rozwiązanie u nas jeszcze nie spotykane, mianowicie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy. Jakaż to oszczędność czasu!

I na koniec prezentujemy jeszcze jedną “innowację” u nas niespotykaną, ale możliwą do wykonania i jakże ułatwiającą pieszym dojście na przystanek – na przystanek tramwajowo-autobusowy “Metro Ratusz-Arsenał” prowadzą dwie drogi – na początku i na końcu przystanku.