Dobre praktyki z Poznania. Część I

Podczas naszych wyjazdów w poszukiwaniu dobrych praktyk w projektowaniu przyjaznej przestrzeni pieszej zawitaliśmy do Poznania. W kilku częściach postaramy się przybliżyć rozwiązania, które zastosowano by poprawić bezpieczeństwo pieszych w tym mieście.




Jak sprawić, by kierowcy nie zajmowali chodnika? Znaki zakazu bardzo często nie działają – nie ukrywajmy tego. Jedynym skutecznym sposobem wydaje się być fizyczne uniemożliwienie wjazdu samochodem na chodnik. Ma tu duże znaczenie w centrach miast, gdzie występuje duże natężenie zarówno ruchu samochodowego jak i pieszego.

Zdarzają się również przypadki, kiedy kierowcy samochodów z różnych przyczyn jadą chodnikiem, stwarzając duże zagrożenie dla niechronionych uczestników ruchu. Taki problem zasygnalizowała także bydgoska Szkoła Podstawowa nr 65 w swoim piśmie do ZDMiKP. Rozwiązaniem tego problemu jest postawienie w problematycznym miejscu słupka, donicy lub innego elementu małej infrastruktury. Takie rozwiązania należy jednak stosować z dużą ostrożnością w przypadku gdy obok chodnika biegnie droga dla rowerów.

Na koniec pierwszej części naszego fotoreportażu pokazujemy jeszcze nietypowy znak na jednym ze skrzyżowań w centrum miasta. Przypomina on kierowcom, by pomimo działającej sygnalizacji świetlnej zachowali w tym miejscu szczególną ostrożność, ponieważ niedaleko znajduje się szkoła, a przez to skrzyżowanie przechodzą jej uczniowie.