Przestrzenie piesze we Wrocławiu (cz. II)

W naszym cyklu „Świat oczami pieszych” pokazujemy jakie cechy musi posiadać przestrzeń miejska, by była atrakcyjna dla mieszkańca lub turysty. Sprawdziliśmy, czy te cechy posiada wrocławska starówka.

Podróż rozpoczniemy na placu Solnym, leżącym w bezpośrednim sąsiedztwie rynku. Plac jest częściowo udostępniony dla ruchu samochodowego. Przez dwie ściany placu przebiega jednokierunkowa ulic. Pozostała część placu jest przeznaczona wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Jest jednak od tego wyjątek – ruchomy słupek umożliwia wjazd pojazdów dostawczych w określonych godzinach oraz służb miejskich. Jest to jedyne rozwiązanie, które skutecznie uniemożliwia nielegalny wjazd kierowcom samochodów.


Ciekawe rozwiązanie zastosowano na placu Teatralnym. Ulica łącząca ulicę Świdnicką i Teatralną została przeznaczona wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Ponadto wyznaczono na niej strefę zamieszkania.



Kolejne ulice przeznaczone dla ruchu pieszego to ulice Kotlarska i Kuźnicza znajdujące się w obrębie Starego Miasta. Mimo braku miejsc parkingowych, a nawet braku możliwości wjazdu samochodem, ulice są cały czas pełne ludzi, a w okolicznych lokalach często trudno znaleźć wolne miejsce.









Kolejny przystanek to ulica Odrzańska. Jest to jedna z ulic prowadzących na Rynek i z tego powodu na jednym z odcinków w wybranych godzinach jest ona wyłączona z ruchu samochodowego. Dla uzyskania pewności, że zakaz wjazdu będzie respektowany, także zamontowano ruchome słupki.


Ulice Oławska i Świdnicka to główne deptaki prowadzące na rynek. Obie te ulice właściwie nigdy nie śpią. Estetyczne elewacje budynków, mała infrastruktura – ławki, drzewa, krzewy, wrocławskie krasnale oraz atrakcyjna oferta handlowa i kulturalna sprawiają, że mieszkańcy po prostu chcą tu przebywać.



Kulminacyjnym punktem tej fotorelacji jest oczywiście wrocławski rynek, który jest centralnym punktem strefy pieszej na wrocławskim starym mieście. Rynek stanowi prostokąt o wymiarach 213 na 178 m, ma powierzchnię blisko 4 hektarów. Jest to jeden z największych rynków staromiejskich Europy. W latach 1996-2000 wyremontowano nawierzchnię Rynku i zlikwidowano ruch samochodowy, a także odnowiono większość elewacji. W rynku obowiązuje także zakaz jazdy rowerem przez większą część dnia.










Rynek starego miasta stanowi bardzo starannie zaprojektowaną przestrzeń – atrakcyjną zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, którzy tłumnie odwiedzają miasto. Zabytkowe, odnowione kamienice o ciekawej architekturze, wspaniały budynek ratusza, odnowiona płyta rynku wyłączona z ruchu samochodowego, pomnik Aleksandra Fredry, punkty informacji turystycznej, jeszcze więcej wrocławskich krasnali i bardzo dużo wiecznie zatłoczonych lokali gastronomicznych – naszym zdaniem te cechy decydują o sukcesie wrocławskiego rynku. Czy ruch samochodowy jest tu konieczny? Naszym zdaniem nie. W obrębie starego miasta znajduje się bowiem wiele ulic, na których dopuszczony jest ruch samochodowy. Są miejsca parkingowe, jest nawet duży parking podziemny na placu Nowy Targ, a nad nim – kolejna estetyczna przestrzeń rekreacyjna!

Na koniec naszej fotorelacji proponujemy jeszcze rzut okiem na ulicę Więzienną. Jest to jedna z wielu wąskich staromiejskich ulic we Wrocławiu. Nie jest możliwe, by ulica spełniała wszystkie funkcje, nie ma tu miejsca na kompromisy między samochodami, pieszymi a rowerzystami. Zdecydowano więc, że na tej ulicy będzie obowiązywał tylko ruch pieszy. Czy to było słuszne posunięcie? Czekamy na Wasze opinie na temat przestrzeni pieszych we Wrocławiu. Czy podobne rozwiązania mogą być zastosowane także w Bydgoszczy?