Ponad pół tysiąca mieszkańców poparło petycję o przystankach wiedeńskich

Petycję o budowie przystanków wiedeńskich z podpisami 518 mieszkańców złożyliśmy w dniu 19 lipca 2018 r. do Prezydenta Miasta Bydgoszczy!

 

Podstawą naszej petycji o budowie przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy jest propozycja przebudowy przystanku tramwajowego Gdańska-Chodkiewicza, gdzie 25 maja br. doszło do poważnego wypadku, w którym kierujący nie zachował należytej ostrożności i wjechał w pasażerkę wysiadającą z tramwaju, argumentując, że miał jednocześnie zielone światło do jazdy na wprost. Do podobnych niebezpiecznych sytuacji dochodzi na tym przystanku codziennie od wielu lat, kilka razy dziennie, co potwierdzają obserwacje członków stowarzyszenia, motorniczych i okolicznych mieszkańców. Pomimo istniejącego oznakowania, zarówno poziomego na pasie jezdni, jak i pionowego na przystanku, kierowcy nagminnie nie ustępują pierwszeństwa pasażerom wysiadającym z tramwaju, co prowadzi do wielu sytuacji, w których jest zagrożone jest zdrowie i życie pasażerów bydgoskiej komunikacji miejskiej.

Powszechnie stosowanym rozwiązaniem w tego rodzaju układach drogowych jest budowa tzw. przystanku wiedeńskiego, tj. wyniesienia części zewnętrznego pasa ruchu na długości peronu tramwajowego. Rozwiązanie to charakteryzuje się szeregiem zalet: jest bezpieczne dla pasażerów, spowalnia jazdę samochodów, wyraźnie wyznacza obszar przystanku, ułatwia wsiadanie do wagonu, skraca czas wymiany podróżnych. Obecnie nawet w przypadku taboru niskopodłogowego, pasażer nadal ma do pokonania wysokość ok. 20-30 cm od poziomu jezdni, co czyni większość przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej niedostępną dla pasażerów na wózku inwalidzkim i znacznie utrudnia korzystanie z tramwaju rodzicom z małymi dziećmi.

Bydgoszcz jest największym miastem w Polsce nie posiadającym rozwiązania w postaci przystanków wiedeńskich. Wdrożone są one od wielu lat we wszystkich 7 miastach mających większą od Bydgoszczy liczbę mieszkańców, jak również w mniejszych jak Toruń czy Olsztyn. Na terenie naszego miasta występuje 7 podstawowych miejsc, gdzie konieczna jest budowa przystanków wiedeńskich. Są to: para przystanków Gdańska-Chodkiewicza, para przystanków Gdańska-Cieszkowskiego, para przystanków Nakielska-Stawowa oraz przystanek jednokierunkowy na Placu Teatralnym. Ostatni z wymienionych przystanków został uwzględniony w ramach konsultacji społecznych budowy dróg rowerowych od Ronda Grunwaldzkiego do ul. Gdańskiej i obecnie posiada gotowy projekt budowy, który należałoby skierować do niezwłocznej realizacji.

W gronie bydgoskich aktywistów miejskich zabiegamy o przystanek wiedeński na Placu Teatralnym już od co najmniej 5 lat, wskazując, że jest to chyba jedyny na świecie przystanek tramwajowy z… zatoczką! A deklaracje, że przystanek będzie gotowy padały z ust włodarzy miasta już na początku 2016 roku – to nasz artykuł z 5 lutego 2016 r.: “W Bydgoszczy powstanie pierwszy przystanek wiedeński”.

Uzupełnieniem naszej propozycji odnośnie Placu Teatralnego, ciągle czekającym na przychylność władz miasta, jest budowa nowego przejścia dla pieszych przez ul. Focha u wylotu ulicy Warmińskiego oraz stworzenie przystanku tramwajowego w przeciwnym do istniejącego kierunku, umożliwiającego wysiadanie w samym centrum miasta, m.in. z nowych linii tramwajowych z Fordonu.

W dniu 8 sierpnia 2018 r. otrzymaliśmy odpowiedź od Zastępcy Prezydenta Bydgoszczy Mirosława Kozłowicza na naszą petycję o budowie przystanków wiedeńskich – w której czytamy, że przetarg na przebudowę ul. Focha zostanie ogłoszony we wrześniu 2018 r, a do końca roku zostanie zlecona koncepcja dla przystanków na ul. Gdańskiej, poddana następnie konsultacjom społecznym.
Odpowiedź Prezydenta Miasta na petycję ws. przystanków wiedeńskich
Jeszcze raz dziękujemy za wszystkie podpisy!

Jak wygląda wsiadanie i wysiadanie pasażerów na przystankach wiedeńskich w innych miastach?
Sprawdziliśmy to w pięciu polskich miastach w trakcie projektu “Wszyscy Jesteśmy Pieszymi”:

Toruń

Poznań

Wrocław

Kraków