Chodniki dla pieszych, jezdnie dla aut – część II [lista ulic]

Chodniki dla pieszych, jezdnie dla aut – część II [lista ulic]

Kolejne chodniki w Bydgoszczy będą uwolnione od parkowania! Deklaracje Zastępcy Prezydenta Miasta

W dniu 28 lutego 2020 r. otrzymaliśmy następującą korespondencję od Zastępcy Prezydenta Miasta Mirosława Kozłowicza, która jest efektem naszych starań o „dekomunizację chodników” prowadzonych od sierpnia 2018 r. (https://piesi.bydgoszcz.pl/chodniki-dla-pieszych-jezdnie-dla-aut/):

„ZDMiKP przeanalizował propozycję ulic zgłaszanych przez Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych, które można szerzej udostępnić pieszym.

Przygotowaliśmy już w 2018 roku pierwsze projekty na „uwolnienie” chodników na ulicy. Pierwszą ulicą, gdzie wprowadziliśmy zmiany była ul. Kołłątaja. Kolejne prace na Reja i Konarskiego ruszą już tej wiosny.  Po zakończeniu planowanych prac przez MWIK, wraz z remontem istniejących chodników, w oparciu o środki BBO, zamierzamy wprowadzić zmiany na ulicy Mazowieckiej.

Ale są też ulice w Śródmieściu, na których auta pozostaną na chodniku. Na części ulic po szczegółowej analizie i konsultacjach z radą osiedla pozostawimy możliwość parkowania na chodniku. Taka sytuacja dotyczy np. ulicy Kwiatowej. Uwolnienie chodników byłoby możliwe po wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego. Rada Osiedla Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto  nie poparła tej zmiany . Ostatecznie wszystkie projekty dotyczące tzw. „dekomunizacji chodników” przed ich wdrożeniem opiniują właściwe rady osiedli.

Podsumowując, chodniki na których możemy się najszybciej spodziewać zmian, dzięki którym będzie więcej miejsca dla pieszych lub będą one tylko dla nich, to:

  1. ul. Reja
  2. ul. Konarskiego
  3. ul. Mazowiecka (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych)
  4. ul. Pomorska (od ul. Śniadeckich do ul. Świętojańskiej)
  5. ul. Śląska (strona północna na odcinku Jackowskiego / Długosza, Długosza / Siemiradzkiego)
  6. ul. Kaszubska (strona wschodnia na odcinku Hetmańska / Bocianowo)
  7. ul. Graniczna (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka / Śląska)
  8. ul. Kwiatowa (strona południowa na odcinku Sienkiewicza / Pomorska)
  9. ul. Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza / Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni / częściowo na chodniku)
  10. ul. Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska / Libelta)
  11. ul. Plac Piastowski (strona północna na odcinku Jankowskiego / Sowińskiego – możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych)

Z poważaniem
Mirosław Kozłowicz
Zastępca Prezydenta Bydgoszczy
Urząd Miasta Bydgoszczy
Jezuicka 1
85-102 Bydgoszcz”

O sprawie pisze też Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/6045-chodniki-dla-pieszych-jezdnie-dla-aut (02.03.2020):

„Wprowadzamy zmiany w parkowaniu na bydgoskich ulicach. Będą one realizowane wszędzie tam gdzie to tylko możliwe. Pierwsze zmiany wprowadziliśmy już między innymi na ul. Kołłątaja. Koleje ruszą w połowie tego roku.

Miejsca do parkowania wyznaczone w całości lub częściowo na chodniku, zabierają przestrzeń pieszym i utrudniają im poruszanie się. Trudność z ominięciem pojazdu stojącego na chodniku, mogą mieć również osoby na wózku inwalidzkim czy matki z wózkiem dziecięcym.

Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, będziemy w ramach możliwości wyznaczać miejsca parkingowe wyłącznie na jezdni.

Do zmiany zaproponowane zostały w większości ulice jednokierunkowe. Szeroki przejazd często zachęca kierowców do szybszej jazdy. Nieco węższy przejazd spowoduje, że nadal swobodnie będzie można przejechać, ale kierowcy odruchowo zwolnią. Wprowadzenie przedmiotowych zmian na ulicach, wymaga jednak przygotowania organizacji ruchu, przemalowania miejsc postojowych oraz dostawienia nowych znaków.

Przy planowaniu zmian w parkowaniu, braliśmy pod uwagę przede wszystkim charakter danej ulicy oraz możliwości ich wprowadzenia. Zachowane muszą zostać promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek. Samochody dostawcze natomiast muszą mieć możliwość dojazdu do firm i sklepów. Uwzględniać trzeba również ruch rowerzystów poruszających się po jezdni.

Nowe standardy parkowania będą wprowadzane w połowie bieżącego roku. W pierwszej kolejności na ulicach Reja i Konarskiego.

Docelowo chcemy przy kolejnych remontach ulic, przenosić parkowanie z chodnika na jezdnię. Wierzymy, że wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa oraz komfort pieszych poruszających się po mieście.”