Uwagi po spotkaniu konsultacyjnym o nowej sieci komunikacji miejskiej

Uwagi po spotkaniu konsultacyjnym o nowej sieci komunikacji miejskiej

Spotkanie odbyło się w środę 30 września 2020 r. o godz. 17:00 w sali konferencyjnej Bydgoskiego Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu, a zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych we współpracy ze Stowarzyszeniem na rzecz rozwoju transportu publicznego.

Wzięło w nim udział kilkunastu mieszkańców, w tym przedstawiciele stowarzyszeń, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, rady osiedla Miedzyń-Prądy czy radnych miejskich.

Konsultacje trwają do 9 października br. a wszelkie materiały informacyjne są tutaj: https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/2020/09/w.html – zachęcamy do wzięcia udziału i wykorzystania z naszych propozycji!

Na spotkaniu wypracowaliśmy metodami warsztatowymi dwie grupy wniosków:

I. Propozycje ogólne, aprobowane przez wszystkich uczestników:

  1. zwiększenie częstotliwości tramwajów na głównych liniach z planowanych 20 min do 10 min, przynajmniej w godzinach szczytu oraz w soboty: T5 (Fordon – Bartodzieje – Dworzec) i T4 (Glinki – Śródmieście – Bielawy)
  2. zintensyfikowanie działań mających na celu usprawnienie funkcjonowania komunikacji (np. korekta sygnalizacji świetlnej dla tramwajów na Rondzie Fordońskim), poprawę skomunikowania na węzłach przesiadkowych (zsynchronizowanie kursów z uwzględnieniem czasu na przesiadki), poprawa systemu informacji pasażerskiej, szczególnie w sytuacjach awarii wraz z szybszym uruchamianiem komunikacji zastępczej (zmiana sposobu wyświetlania informacji na ekranach ITS z dolnego paska informacyjnego na część ekranu przeznaczoną na komunikaty i reklamy celem przekazywania dodatkowych informacji: uwzględnienie przystanków linii zastępczych, informacja o połączeniach alternatywnych, spodziewany czas oczekiwania na usunięcie awarii i/lub na uruchomienie komunikacji zastępczej, ponadto wskazywanie kursów tramwajów niskopodłogowych)
  3. utworzenie linii na Górny Taras Miedzynia, obsługiwanej autobusami midi, w połączeniu z pętlą Wilczak i kursami na Osiedle Błonie
  4. poprawa skomunikowania Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego z wykorzystaniem linii dowozowych na jego terenie, usprawniając przesiadki z linii autobusowych jadących z/przez centrum

II. Propozycje szczegółowe, odnoszące się do poszczególnych linii:

  1. zmiana trasy linii A62 przez Górny Taras Miedzynia ulicami Widok, Leszczyna, Maciaszka
  2. zwiększenie częstotliwości linii A84/A85 usprawniając przesiadki z centrum
  3. w związku z planowanym wycofaniem kilku linii autobusowych z ulicy Wojska Polskiego i koniecznością zapewnienia dojścia do przystanku tramwajowego „Wojska Polskiego – Kładka” dla osób z ograniczona mobilnością proponujemy wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych, łączącego przystanki tramwajowe i autobusowe
  4. zamiana pętli linii A61 i A79: A61 na Glinki, A79 na Pl. Kościeleckich
  5. skrócenie kursów A53 ulicą Cmentarną
  6. zmiana pętli A67 na Kapuściska, wraz z możliwością zlikwidowania linii A59
  7. zmiana trasy linii A73 przez ul. Hutniczą
  8. wydłużenie trasy linii T2 do roku 2023 do pętli Stomil, w niektórych kursach obsługiwanych wysokim taborem, zapewniając połączenie na T7 do Fordonu
  9. zamiana numeracji linii T2 i T11, zachowując linię T2 w kierunku tradycyjnej dla niej pętli Las Gdański
  10. wykorzystanie linii A76 jako komunikacji zastępczej na ul. Toruńskiej na odcinku Rondo Toruńskie – Rondo Bernardyńskiej, z nową pętlą na Pl. Kościeleckich lub Pl. Poznańskim
  11. usprawnienie funkcjonowania węzłów przesiadkowych (np. Rondo Jagiellonów, Rondo Grunwaldzkie) – umiejscowienie na wiatach schematu okolicznych linii i przystanków, zapewnienie dojść pieszych na wszystkich wlotach skrzyżowań, wyświetlanie na ekranach ITS odjazdów z sąsiadujących przystanków
  12. propozycja przywrócenia pospiesznych linii autobusowych jako alternatywy dla transportu samochodowego (np. linia A83 wzdłuż ul. Kamiennej)

III. Przykładowe propozycje pozyskania finansowania zmian:

  • podwyższenie opłat w strefie płatnego parkowania (np. o 1 zł rocznie za pierwszą godzinę i proporcjonalnie za następne) oraz kar za brak opłaty parkingowej (zrównanie z opłatą za brak biletu w komunikacji miejskiej)
  • propozycja przywrócenia reklam w pojazdach (np. we wnętrzach pod sufitem, na plakatach w oknach, na tylnej ścianie autobusu)

W toku konsultacji wpłynęły od nas również następujące uwagi:

  • wydłużenie godzin funkcjonowania linii T10, przynajmniej o godzinę wieczorem w dni powszednie
  • wjazd kieszeniowy na Port Lotniczy autobusów linii A99
  • zbyt mała częstotliwość linii tramwajowych po zmianach, szczególnie dotkliwa dla podróżujących na trasie Fordon-Centrum (odcinek linii tramwajowej wzdłuż Fordońskiej, np. przystanek Bałtycka, zamiast 12 kursów na godzinę w szczycie będzie miał tylko 9 kursów)
  • zbytnie zmniejszenie częstotliwości linii A69/A89 (z „co 15” do „co 20” min.) przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości linii tramwajowych na ul. Fordońskiej – linie te są mocno uczęszczane i łączą wiele celów podróży na osiedlach Bydgoszczy na górnym i dolnym tarasie miasta
  • na przystanku Wojska Polskiego – Kładka nie będzie żadnej linii autobusowej z Kapuścisk – osoby starsze, niepełnosprawni poruszający się na wózkach i rodzice z wózkami nie będą w stanie dostać się na przystanek tramwajowy, który jest bardzo popularnym przystankiem przesiadkowym (zaś na Kapuściskach jest Urząd Miasta – wydział świadczeń rodzinnych, trzy obiekty Collegium Medicum, NFZ, Centrum Diabetologii, Liceum nr V, Zespół Szkół Chemicznych, w godzinach szczytu podróżują pracownicy w kierunku Parku Przemysłowego, w godzinach przedpołudniowych starsze osoby do MOPS na pobyt dzienny, są 2 warsztaty Terapii Zajęciowej dla niepełnosprawnych, sporo starszych osób podróżuje do Kauflandu, osiedle się rozwija i budowane są nowe bloki, między innymi przy Wojska Polskiego 45 przy pętli, w Parku Przemysłowym wciąż przybywa hal magazynowych czy produkcyjnych). W przypadku awarii tramwaju, wypadku itp. Kapuściska zostaną odcięte od miasta, gdyż nie każdy będzie miał możliwość dostania się kładką na przystanek tramwajowy, proszę wziąć to pod uwagę – „mama wózkersa”