O tym, czy centrum miasta żyje decyduje nie tylko dostępność komunikacyjna, bezpieczeństwo, logiczność i dedykacja infrastruktury, ale także czynniki, które trudno zmierzyć – estetyka i atrakcyjność.

W tej fotorelacji pokażemy działanie tych czynników na przykładzie starego miasta w Toruniu.

Podróż zaczniemy na Rynku Nowomiejskim. Na tym placu częściowo utrzymano funkcję transportową – wzdłuż dwóch ścian rynku odbywa się ruch samochodowy, choć nie jest on bardzo natężony. Na pozostałych dwóch ścianach ruch jest wyłączony, nie licząc pojazdów uprzywilejowanych, rowerów i pojazdów z zezwoleniami Miejskiego Zarządu Dróg. Sam plac posiada funkcje zarówno turystyczne, jak i handlowe i wypoczynkowe.

Następnie udajemy się bardzo zadbanymi ulicami Królowej Jadwigi i Szeroką (głównym deptakiem toruńskiej starówki) w kierunku Rynku Staromiejskiego – serca Torunia. Dzięki wyłączeniu ulic z ruchu samochodowego, na ulicach wyrosło wiele punktów gastronomicznych i większość z nich posiada ogródki letnie.

Na wszystkich ulicach przecinających ulicę Szeroką utrzymano ruch samochodowy, jednak pojazdy jadące tymi ulicami nie mogą wjeżdżać na ulicę Szeroką. W jaki sposób sprawić, by kierowcy samochodów nie łamali zakazu wjazdu? Cóż… znaki nie działają i wszyscy o tym wiedzą. Jedynym skutecznym sposobem jest fizyczne uniemożliwienie wjazdu. Można to osiągnąć montując słupki, stawiając kwietniki i donice, lub tak jak zrobiono to w Toruniu – stawiając rzeźby, lub szklane tablice z rycinami dawnego Torunia. W ten sposób przy użyciu jednego środka osiągnięto dwa efekty – zabezpieczono deptak przed wjazdem samochodów oraz poprawiono stworzono dodatkową atrakcję.

Rzućmy okiem na Rynek Staromiejski. Jest on koronnym dowodem na to, że wcale nie możliwość dojazdu i zaparkowania samochodem decyduje o atrakcyjności miejsca!

Warto zwrócić uwagę na jedną z wielu niespodzianek, które można spotkać spacerując ulicami toruńskiego starego miasta. W nawierzchni ulicy Szerokiej zamontowano estetyczne herby miast, które były partnerami Torunia w średniowieczu. Czy taki detal byłby możliwy do realizacji, gdyby jeździły tą ulicą samochody? Czy ktokolwiek by to zauważył?

Na koniec spójrzmy na zdjęcie wykonane pod Łukiem Cezara, który jest jedną z „bram” na stare miasto. Zamontowano tam pamiątkowe tory tramwajowe oraz tablicę informującą, że przez kilkadziesiąt lat przejeżdżała tędy linia tramwajowa.

Dla porównania, w Bydgoszczy Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy walczyło kilka lat o zachowanie pamiątkowego toru na ulicy Mostowej, która jest „bramą” do bydgoskiego Starego Rynku. Argumenty, które słyszeliśmy były przedziwne, niestety niezbyt merytoryczne. Ostatecznie udało się… jednak tablicę zamontowano z boku, na chodniku, ponieważ bydgoska brama do starego miasta jest zwykłą ulicą.