Szkoła Podstawowa nr 2 przy Hetmańskiej wywalczyła bezpieczne przejście dla uczniów . Teraz potrzeba jeszcze doświetlenia pasów.

Dziś, po trwającej długie miesiące batalii, rozwiązania zastosowane na Hetmańskiej mogą stanowić wzór.

Problemy zaczęły się po wymianie nawierzchni na ulicy Hetmańskiej w 2015. Powodem było przekraczanie prędkości przez kierowców oraz gwałtowne hamowanie przed pasami bezpośrednio przy szkole. Szeroka, prosta, a co najważniejsze wyremontowana jezdnia kusiła, a kierowcy czuli się zbyt pewnie. Pasy ruchu o szerokości 4 metrów, typowej raczej dla autostrad, niż miejskich ulic zachęcały do ignorowania  ograniczenia prędkości do 40km/h. Rodzice bali się o bezpieczeństwo dzieci, bo pod szkołą dochodziło do wielu niebezpiecznych sytuacji.

– Szkoła obejmuje swoim zasięgiem wiele ulic. Znaczna część uczniów jest zmuszona przekraczać ulicę Hetmańską w drodze do i ze szkoły – wyjaśnia pani Agata Dopke, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Bydgoszczy.

Placówka wysyłała pisma z prośbą o instalację progów zwalniających. W maju 2016 r. szkolne władze widząc, że ich apele nie przynoszą skutków skontaktowały się ze Stowarzyszeniem na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy. Efektem współpracy było pismo Rady Rodziców do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Proponowano m.in. zastosowanie progów wyspowych (które wymusiłyby na kierujących respektowanie ograniczenia prędkości, ale nie spowodowałyby zakłóceń w ruchu komunikacji miejskiej), wymalowanie dodatkowego przejścia dla pieszych oraz zwężenie ulicy przy istniejących już przejściach [link do pisma].

Odpowiedź ZDMiKP była odmowna. Urzędnicy powoływali się na ważną rolę ul. Hetmańskiej w ruchu drogowym w Bydgoszczy i potrzebę płynności ruchu. W ich ocenie o bezpieczeństwo dzieci zadbano wystarczająco.

– Chcieliśmy zapewnić naszym dzieciom maksimum bezpieczeństwa – podkreślają przedstawiciele Rady Rodziców.

Rodzice uczniów ze SP nr 2 nie pogodzili się z decyzją ZDMiKP. Nawet, gdy kolejne pismo wysłane w październiku 2016 r. także spotkało się z odmową. W lutym 2017 r. poproszono o pomoc Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, kontynuujące częściowo działalność Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w tym zakresie. Przeprowadziło ono obserwację i nagrało sposób jazdy kierowców na ulicy Hetmańskiej. Na trwającym 53 minuty nagraniu widać jak 23 kierowców popełnia wykroczenia m.in. wyprzedza przed i na przejściu dla pieszych lub jedzie zdecydowanie zbyt szybko. Kolejne 17 wykroczeń związanych było z niedozwolonym parkowaniem w tym takim, które zagrażało bezpieczeństwu pieszych. Poniżej krótka prezentacja wyników i wniosków obserwacji:

 

Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych poprosiło również o konsultacje zmian pana Radosława Kluska z Katedry Inżynierii Drogowej i Transportu UTP – opiekuna koła naukowego Fastlane. Nagrania oraz wnioski z konsultacji zostały zebrane w celu przygotowania wniosku do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego o instalację progów wyspowych.

Wszystkie te działania wpłynęły pozytywnie na zmianę decyzji urzędników. W sierpniu 2017 roku po wielomiesięcznej walce, na ulicy Hetmańskiej zostały zamontowane progi wyspowe, wykonano wygięcie toru jazdy oraz zamontowano separatory pasów ruchu. Zastosowane rozwiązania mogą być dziś wzorcem dla wielu innych lokalizacji w mieście, szczególnie tam gdzie znajdują się szkoły. Wszystko dzięki determinacji rodziców, władz szkoły oraz lokalnych stowarzyszeń.

Progi wyspowe są przyjazne dla autobusów dzięki czemu nie muszą zwalniać:

Wszystkie auta osobowe jednak muszą zwolnić:

 

Poniżej kilka zdjęć ze zrealizowanej inwestycji:

Progi wyspowe z separatorami pasów ruchu

Wygięcie toru jazdy ułatwia wzajemną obserwację

Wyeksponowanie przejścia dzięki elementom wygięcia toru jazdy

Wyeksponowanie przejścia dzięki elementom wygięcia toru jazdy

 

Ostatnią rzeczą, która została do zrobienia jest doświetlenie przebudowanego przejścia dla pieszych. Poniżej nagranie z kamery pokładowej.

Dzięki doświetleniu dzieci przechodzące przez ulicę będą po zmroku lepiej widoczne dla kierowców [więcej na temat doświetlenia przejść]. Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych zgłosiło projekt doświetlenia przejścia dla pieszych na Hetmańskiej do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Koszt specjalnych lamp został oszacowany na nie więcej niż 20 tys. zł. Ostatecznie projekt zajął w głosowaniu czwarte miejsce i nie będzie realizowany. Całość budżetu dla okręgu Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto wyczerpała wymiana chodników na ul. Mazowieckiej, która zwyciężyła w głosowaniu mieszkańców.

Aktualizacja (19.04.2018) – wskazane przez nas miejsce znalazło się na liście przejść do doświetlenia w 2018 r. w ramach inwentaryzacji przejść dla pieszych! LISTA

W naszej opinii przebudowa została bardzo dobrze wykonana, warto podkreślić że takie rozwiązanie jest bardzo intuicyjne i działa praktycznie na każdego kierującego. Podstawą działania jest redukcja prędkości do takiej, w której znacząco poprawia się możliwość wzajemnej obserwacji pieszych i kierujących. Warto dodać, że jest to jedno z rozwiązań będących częścią Katalogu Dobrych Praktyk (strona 36), przyjętego Zarządzeniem nr 144/2016 Prezydenta Miasta Bydgoszczy:

Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze dedykowanego oświetlenia. Jesteśmy przekonani że już dziś znalazłoby się kilka lokalizacji – szczególnie uczęszczanych przez dzieci szkolne, w których warto by zastosować progi wyspowe.

Więcej:

Doświetlenie przejść do BBO 2018/2019

Dlaczego oświetlenie przejść dla pieszych jest ważne?

BBO 2018 – Doświetlenie przejść