W naszych podróżach w poszukiwaniu dobrych praktyk w projektowaniu miejskiej przestrzeni wracamy do Krakowa. W poprzedniej części naszej fotorelacji zaprezentowaliśmy 12 pozytywnych rozwiązań.

Podczas pieszych podróży po mieście, kilka razy pomogły nam rozmieszczone w różnych miejscach duże tablice z planem centrum miasta. Na plan naniesiono także układ linii komunikacji miejskiej. Brawo.

Dobre wrażenie zrobiła na nas informacja pasażerska na przystankach komunikacji miejskiej. Wiele przystanków (nie tylko w centrum) wyposażono w system dynamicznej informacji pasażerskiej, który naszym zdaniem jest bardziej funkcjonalny od bydgoskiego.

  • rozkład jazdy na krakowskich wyświetlaczach diodowych jest dobrze widoczny niezależnie od warunków atmosferycznych (dla porównania bydgoskie ekrany są nieczytelne w dużym słońcu, przegrzewają się i zaparowują),
  • przy kursach pojazdów niskopodłogowych widoczna jest ikona wózka inwalidzkiego – ułatwia to planowanie podróży osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego wnioskowało o wdrożenie analogicznego rozwiązania w Bydgoszczy. No cóż…
  • na słupie zamontowano przycisk, którego naciśnięcie wywołuje dźwiękową zapowiedź najbliższych odjazdów autobusów i tramwajów z tego przystanku. Wspaniałe udogodnienie dla osób niewidomych lub niedowidzących.

Kraków to miasto, które nigdy nie śpi. Widać to także na przystankach komunikacji miejskiej, które są przystosowane do nocnych podróży poprzez oświetlenie tablicy z rozkładami jazdy oraz numerów linii z boku wiaty.

Następny przystanek to Plac Wszystkich Świętych. Na przystanku poza wszystkimi wymienionymi wcześniej elementami stoi także… zegar. Mała rzecz, a cieszy. Przy przystanku torowisko przecina deptak biegnący w ciągu ulicy Grodzkiej. Jest to główny trakt pieszy biegnący z Rynku Głównego na Wawel. Przechodzą tędy codziennie tysiące osób. Co ciekawe, nie namalowano w tym miejscu żadnego przejścia dla pieszych, nie zamontowano żadnej sygnalizacji świetlnej. Ruch odbywa się płynnie. Pomimo ogromnej liczby turystów, którzy przechodzą przez to miejsce, nie zaobserwowaliśmy żadnych niebezpiecznych zdarzeń.

Analogiczne rozwiązanie zastosowano na przecięciu krakowskich plant, które otaczają całe stare miasto, z ulicą Dominikańską.

Na koniec naszej relacji z Krakowa prezentujemy dwie z wielu ulic krakowskiej starówki, na których ruch samochodów jest wyłączony, lub jest dopuszczony tylko w wybranych godzinach. Jedna z tych ulic to ulica Szewska, prowadząca wprost na Rynek.

Druga z ulic to ulica Stolarska, która prowadzi z Placu Wszystkich Świętych na Mały Rynek. Na tej ulicy dopuszczono ruch samochodów zaopatrzenia tylko w godzinach od 18:00 do 8:00, mieszkańców ulicy Stolarskiej oraz służb porządkowych, policji etc.

Na obu tych ulicach, pomimo wyłączenia ich z ruchu samochodowego, nie brakuje ludzi. Co na to bydgoscy kupcy?