Źródło: WikimediaImages

Odnotowujemy najważniejsze wydarzenia, dokumenty i statystyki dotyczące pieszych w Bydgoszczy i w Polsce w 2019 roku.

Rok 2019 przyniósł rewolucję w poruszaniu się po mieście. Piesi odzyskali Stare Miasto, a w grudniu, na czas jarmarku świątecznego, również ul. Mostową. Wśród pozytywnych zmian w Bydgoszczy należy odnotować nową organizację ruchu w obrębie Starego Miasta oraz zakończenie budowy pierwszego przystanku wiedeńskiego. Należy również pochwalić Straż Miejską za konsekwentne egzekwowanie prawa po wdrożeniu nowej organizacji ruchu. Do plusów należy zaliczyć również szybkie interwencje podejmowane przez drogowców w ramach bieżącego utrzymania.

Źródło: ZDMiKP

Niestety dalej pozostaje bardzo dużo do zrobienia. W lutym podczas remontu Starego Rynku pojawiły się rynsztoki, które na stałe zadomowiły się na najbardziej reprezentacyjnym placu w mieście i czyhają na nieświadomych przechodniów. W kwietniu niespodziewanie PKP zamknęło przejście przez mosty kolejowe, z którego korzystali piesi, co wydłużyło drogę do pracy niektórym mieszkańcom o ponad kilometr. Na Gdańskiej zniknęła część słupków uniemożliwiających nielegalne parkowanie. Kierowcy nagminnie nie stosują się tam do znaków, podobny problem występuje również na ulicy Dworcowej. Niestety w tej części miasta Straż Miejska nie działa już z taką skutecznością jak na Starym Mieście. W ramach budowy buspasa na Wałach Jagiellońskich, na wysokości Zbożowego Rynku  pieszym zafundowano przejście ze schodami w miejscu płaskiego przejścia dla pieszych.

Do minusów mijającego roku należy zaliczyć również brak spójnej polityki naprawy i budowy chodników. Widać, że problemem nie są chęci, a raczej brak środków w budżecie miasta pozwalający na bardziej kompleksowe rozwiązania. Na razie nie widać wzrostu nakładów na remonty i utrzymanie, a zapowiedziane przez prezydenta w kampanii wyborczej 25 milionów złotych pozostaje w sferze życzeń. Z brakiem pieniędzy wiążą się również problemy z dostępnością wielu miejsc w przestrzeni publicznej dla osób poruszających się na wózkach czy z małymi dziećmi (np. do przystanków zlokalizowanych w obrębie Ronda Jagiellonów, schody straszące wyłamanymi podjazdami czy bez podjazdów).

Źródło: Raport „Badania zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca” (s. 64)

Rok 2019 ze względu na liczbę wypadków i wydarzeń z udziałem pieszych zapisał się tragicznie. Według policyjnych statystyk w ubiegłym roku w Bydgoszczy zginęło 7 pieszych, 7 zostało ciężko rannych, a 38 odniosło lekkie obrażenia. Niestety w stosunku do 2018 wzrosła liczba ofiar, zmalała natomiast liczba zdarzeń z udziałem pieszych. W 2018 zginęło 6 pieszych, 6 zostało ciężko rannych, a 66 zostało lekko rannych.

Niestety w Polsce od trzech lat rośnie liczba pieszych zabijanych na przejściach. W 2018  roku w wypadkach na przejściach dla pieszych zginęło 271 osób, a we wszystkich wypadkach drogowych zginęło 803 pieszych. Według częściowych danych z 2019 roku w okresie od stycznia do listopada na przejściach dla pieszych zginęło 190 osób.

W 2019 roku udostępniono dwa bardzo ważne dokumenty. Raport pod tytułem „Badanie zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca wrzesień-grudzień 2018” został opublikowany w lipcu. Opracowali go na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury naukowcy z Instytutu Transportu Samochodowego. Z kolei pod koniec grudnia Ministerstwo udostępniło raport “Wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2018 roku z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych wypadków na transeuropejskiej sieci transportowej”. Koszty szacowali naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. W obu przypadkach dokumenty nie zostały upublicznione od razu. Nie obyło się bez wniosków o dostęp do informacji publicznej i skargi na bezczynność.

Wśród najważniejszych wydarzeń 2019 roku należy bez wątpienia odnotować deklarację premiera z exposé o zmianie przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na przejściach.