Petycję o budowie przystanków wiedeńskich z podpisami 518 mieszkańców złożyliśmy w dniu 19 lipca 2018 r. do Prezydenta Miasta Bydgoszczy!

Podstawą naszej petycji o budowie przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy jest propozycja przebudowy przystanku tramwajowego Gdańska-Chodkiewicza, gdzie 25 maja br. doszło do poważnego wypadku, w którym kierujący nie zachował należytej ostrożności i wjechał w pasażerkę wysiadającą z tramwaju, argumentując, że miał jednocześnie zielone światło do jazdy na wprost. Do podobnych niebezpiecznych sytuacji dochodzi na tym przystanku codziennie od wielu lat, kilka razy dziennie, co potwierdzają obserwacje członków stowarzyszenia, motorniczych i okolicznych mieszkańców. Pomimo istniejącego oznakowania, zarówno poziomego na pasie jezdni, jak i pionowego na przystanku, kierowcy nagminnie nie ustępują pierwszeństwa pasażerom wysiadającym z tramwaju, co prowadzi do wielu sytuacji, w których jest zagrożone jest zdrowie i życie pasażerów bydgoskiej komunikacji miejskiej.

Powszechnie stosowanym rozwiązaniem w tego rodzaju układach drogowych jest budowa tzw. przystanku wiedeńskiego, tj. wyniesienia części zewnętrznego pasa ruchu na długości peronu tramwajowego. Rozwiązanie to charakteryzuje się szeregiem zalet: jest bezpieczne dla pasażerów, spowalnia jazdę samochodów, wyraźnie wyznacza obszar przystanku, ułatwia wsiadanie do wagonu. Obecnie nawet w przypadku taboru niskopodłogowego, pasażer nadal ma do pokonania wysokość ok. 20-30 cm od poziomu jezdni, co czyni większość przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej niedostępną dla pasażerów na wózku inwalidzkim i znacznie utrudnia korzystanie z tramwaju rodzicom z małymi dziećmi.

Bydgoszcz jest największym miastem w Polsce nie posiadającym rozwiązania w postaci przystanków wiedeńskich. Wdrożone są one od wielu lat we wszystkich 7 miastach mających większą od Bydgoszczy liczbę mieszkańców, jak również w mniejszych jak Toruń czy Olsztyn. Na terenie naszego miasta występuje 7 podstawowych miejsc, gdzie konieczna jest budowa przystanków wiedeńskich. Są to: para przystanków Gdańska-Chodkiewicza, para przystanków Gdańska-Cieszkowskiego, para przystanków Nakielska-Stawowa oraz przystanek jednokierunkowy na Placu Teatralnym. Ostatni z wymienionych przystanków został uwzględniony w ramach konsultacji społecznych budowy dróg rowerowych od Ronda Grunwaldzkiego do ul. Gdańskiej i obecnie posiada gotowy projekt budowy, który należałoby skierować do niezwłocznej realizacji.

W gronie bydgoskich aktywistów miejskich zabiegamy o przystanek wiedeński na Placu Teatralnym już od co najmniej 5 lat, wskazując, że jest to chyba jedyny na świecie przystanek tramwajowy z… zatoczką! A deklaracje, że przystanek będzie gotowy padały z ust włodarzy miasta już w lutym 2016 roku – to nasz artykuł z 5 lutego 2016 r.: „W Bydgoszczy powstanie pierwszy przystanek wiedeński”.

Uzupełnieniem naszej propozycji odnośnie Placu Teatralnego, ciągle czekającym na przychylność władz miasta, jest budowa nowego przejścia dla pieszych przez ul. Focha u wylotu ulicy Warmińskiego oraz stworzenie przystanku tramwajowego w przeciwnym do istniejącego kierunku, umożliwiającego wysiadanie w samym centrum miasta, m.in. z nowych linii tramwajowych z Fordonu.

Jak wygląda wsiadanie i wysiadanie pasażerów na przystankach wiedeńskich w innych miastach?
Sprawdziliśmy to w pięciu polskich miastach w trakcie projektu „Wszyscy Jesteśmy Pieszymi”:

Toruń

Poznań

Wrocław

Łódź

Kraków