Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy z przyjemnością informuje, iż władze miasta zaakceptowały koncepcję budowy tzw. przystanku „wiedeńskiego” na Placu Teatralnym. Stwarza to możliwość poprawy bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej w samym środku miasta.

Czym jest przystanek wiedeński?

Przystanek „wiedeński” polega na wyrównaniu powierzchni jezdni do poziomu chodnika, a zatem umożliwia pasażerom wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie, co jest szczególnie ważne dla osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami, nawet w przypadku korzystania z taboru niskopodłogowego. Poprawia też znacznie bezpieczeństwo pasażerów i stanowi element uspokojenia ruchu samochodów w obrębie przystanku. Umożliwia także szybszą wymianę osób wsiadających i wysiadających, a zatem bardziej sprawne funkcjonowanie komunikacji tramwajowej i krótsze przebywanie pasażerów na jezdni.

Jak to wygląda obecnie?

O naszej propozycji można przeczytać też w najnowszych doniesieniach medialnych w regionie:
– Gazeta Pomorska:
http://www.pomorska.pl/wiadomosci/bydgoszcz/art/9348212,bydgoszczanie-do-tramwajow-beda-wsiadac-po-wiedensku,id,t.html

– Express Bydgoski:
http://express.bydgoski.pl/348816,Po-wiedensku-do-tramwaju-takze-w-Bydgoszczy-Specjalny-przystanek-ma-powstac-przy-placu-Teatralnym.html

-Gazeta Wyborcza:
http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/1,48722,19588211,rewolucja-przystankowa-wsiadamy-po-wiedensku-zdjecia.html#BoxLokBydImg

oraz na branżowych portalach transportowych:
– Transport-publiczny.pl:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/w-bydgoszczy-pojawi-sie-pierwszy-przystanek-wiedenski-auta-zostaja-na-torowisku-51264.html

 

Udało się

Stowarzyszenie zabiegało o takie rozwiązanie od kilku lat, wraz z wzajemną zamianą lokalizacji przystanków tramwajowego i autobusowego w tym miejscu (przesunięcie przystanku tramwajowego w stronę ulicy Mostowej w miejsce przystanku autobusowego i odwrotnie), przedstawiając swoje propozycje przy okazji różnorodnych konsultacji społecznych dotyczących obszaru Placu Teatralnego:

– w ramach projektu uspokojenia ruchu na ul. Focha, z którego jednak miasto się wycofało:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/propozycje-zmiany-organizacji-ruchu-na-ulicy-focha

– apelując bezpośrednio do Prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/08/Apel-do-Prezydenta-Miasta-Bydgoszczy-w-sprawie-przystanku-na-placu-Teatralnym.pdf
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/08/Odpowied%C5%BA-Prezydenta-Miasta-Bydgoszczy-na-propozycje-zmiany-organizacji-ruchu-na-ulicy-Focha.pdf

– przy okazji projektów rowerowych na trasie Rondo Grunwaldzkie – Rondo Jagiellonów:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/uwagi-do-konsultacji-spolecznych-dotyczacych-ulicy-focha

– bądź też wskazując na nieczytelność sytuacji drogowej w obrębie przystanku oraz wiążące się z tym realne niebezpieczeństwo dla pasażerów i pieszych oraz ukazując absurdy w postaci chyba jedynego na świecie przystanku tramwajowego z… zatoczką:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/apelujemy-o-zmiany-na-ulicy-focha

– i oczywiście przy konsultacjach nowego układu komunikacyjnego w ramach uruchomienia tramwaju do Fordonu:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/nowa-siec-komunikacji-miejskiej-nasze-uwagi

 

W swoich propozycjach kierowaliśmy się doświadczeniami, zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi z innych miast, gdzie wdrażano takie rozwiązanie:

– ul. Gwarna w Poznaniu:
http://www.fakt.pl/pierwszy-w-poznaniu-przystanek-wiedenski-sprawia-ludziom-problemy,artykuly,461059,1.html
http://naszglospoznanski.pl/ulica-gwarna-przystanek-wiedenski-z-problemami/

– ul. Kawęczyńska w Warszawie:
http://www.twoja-praga.pl/info/informacje/3477.html

– analiza na stronach Komunikacji Miejskiej w Krakowie:
http://kmkrakow.pl/informacje-o-systemie-kmk/infrastruktura/80-przystanki-wiedenskie.html

 

Jak wygląda wsiadanie i wysiadanie pasażerów na przystankach wiedeńskich w innych miastach? Sprawdziliśmy to w pięciu miastach:

Toruń

Poznań

Wrocław

Łódź

Kraków

 

Uzupełnieniem naszej propozycji, ciągle czekającym na przychylność władz miasta, jest budowa nowego przejścia dla pieszych przez ul. Focha u wylotu ulicy Warmińskiego oraz stworzenie na Placu Teatralnym nowego przystanku tramwajowego w przeciwnym do istniejącego kierunku, umożliwiającego wysiadanie w samym centrum miasta, w tym z nowych linii do Fordonu.